Demografi
Demografi merujuk kepada pengkajian ciri-ciri statistik
penduduk. Jenis-jenis data digunakan secara meluas dalam bidang sosiologi,
dasar awam dan pemasaran. Biasanya demografi diperiksa melalui jantina, bangsa,
umur, golongan kurang upaya, mobiliti, pemilikan rumah, status pekerjaan dan
juga tempat lokasi. Trend demografi menggambarkan sejarah perubahan dalam
demografi penduduk dari masa ke semasa contohnya, umur purata penduduk boleh
meningkat atau menurun mengikut aliran zaman.
Statistik Pemasaran
Coklat di Malaysia
Pemasaran Coklat di Malaysia telah mengalami kenaikan
pertumbuhan kompaun tahunan sebanyak 4.5% antara tahun 2004 dan 2009. Segmen
acuan bar coklat pula menerajui pemasaran coklat di Malaysia pada tahun 2009
dengan perkongsian sebanyak 50.1%. Kini, syarikat yang utama dalam pemasaran
coklat di Malaysia ialah Cadbury.
Laporan
daripada sumber web berikut:
telah
menyatakan bahawa Malaysia adalah antara negara yang mempunyai kadar pemakanan
coklat yang tertinggi di Asia Tenggara. Laporan juga menyatakan bahawa
pemakanan coklat di sini rata-rata 500gram per kapita. Hal ini lebih tinggi
daripada kadar yang ditemui di India iaitu 80-100gram sahaja. Memandangkan
Malaysia merupakan pengguna yang mempunyai kebiasaan untuk berbelanja secara
berlebihan untuk makanan, tidak hairanlah jikalau perkara ini mendorong
syarikat-syarikat seperti Van Houten, Cadbury dan Kraft Foods untuk terus
melabur dan mengeluarkan produk yang lebih inovatif.
Kadar
perbelanjaan untuk makanan ringan seperti coklat mencapai anggaran sebanyak
5.2% daripada pendapatan bulanan.
Menurut
tinjauan yang dilakukan, penduduk Malaysia lebih suka kepada coklat yang pahit
atau lebih dikenali sebagai dark chocolate. Coklat jenis ini lebih mahal
jikalau dibandingkan dengan harga coklat lain. Juga, coklat jenis ini lebih
berkhasiat kerana dapat membantu melawan sel-sel kanser dalam tubuh badan.
Perkara ini mungkin dapat menjelaskan mengapa kadar perbelanjaan terhadap
coklat agak tinggi di Malaysia jikalau dibandingkan dengan negara serantau yang
lain.
Pengguna (Consumer)
Tingkah laku
pengguna adalah melalui kajian individu, kumpulan atau organisasi dan proses
yang digunakan untuk memilih, menyelamat dan melupuskan produk, perkhidmatan,
pengalaman atau idea untuk memenuhi keperluan dan kesan bahawa proses ini
mempunyai atas pengguna dan masyarakat. Ia menggabungkan unsur-unsur dari
psikologi, sosiologi, antropologi sosial dan ekonomi. Ia cuba untuk memahami
keputusan pembeli proses membuat, kedua-dua individu dan dalam kumpulan. Ia
mengkaji ciri-ciri pengguna individu seperti demografi dan pemboleh ubah
tingkah laku dalam usaha untuk memahami kehendak rakyat. Ia juga cuba untuk
menilai pengaruh pada pengguna dari kumpulan-kumpulan seperti keluarga,
rakan-rakan, kumpulan rujukan dan masyarakat secara amnya.
Untuk
perniagaan yang telah kami rancangkan, sasaran penggunanya atau pembeli produk
yang akan dipasarkan iaitu coklat dan pencuci mulut ditumpukan kepada
pengunjung yang datang ke Universiti Malaya. ‘Pengunjung’ ini terbahagi kepada
penuntut-penuntut di Universiti seperti para mahasiswa, penetap kolej, pekerja
buruh dan juga mereka yang hadir sekadar untuk melawat.
Berdasarkan
aspek umur, perniagaan kami terbuka kepada semua lapisan umur tidak kira
kanak-kanak, dewasa, mahupun yang telah dimamah usia. Hal ini demikian kerana,
makanan pencuci mulut ini tidak hanya tertumpu kepada coklat sahaja, malahan
terdapat juga makanan-makanan lain yang berkhasiat seperti yogurt dan buah-buahan,
Hal ini jelas menunjukkan bahawa setiap lapisan umur boleh membuat pilihan
untuk memakan makanan yang sesuai dengan umur mereka.
Dari segi
aspek jantina pula, sasaran perniagaan kami tidak hanya menumpukan terhadap
satu jantina sahaja malahan kami mensasarkan kedua-dua jantina iaitu, lelaki
dan perempuan. Hal ini demikian kerana, makanan pencuci mulut yang kami
sediakan sesuai dimakan tanpa perlu melihat aspek jantina berlainan dengan
perniagaan lain yang perlu mengasingkan sasaran perniagaan. Contoh perniagaan
pakaian perlu menetapkan sasaran lelaki atau perempuan. Hal ini berbeza dengan
perniagaan kami yang mempunyai skop sasaran perniagaan yang lebih luas.
No comments:
Post a Comment