Tuesday 13 November 2012

Ishak Sairozi JEB120003

Aktiviti yang telah dijalankan menunjukkan penglibatan saya sebagai alah seorang yang terlibat dalam perniagaan. kami telah didedahkan dengan pihak-pijak yang wujud dalam perniaagaan seperti  pendaftar,pelanggan,pemberi pinjaman,pembekal ushawan dan pekerja. Saya telah dipilih menjdai pekerja dan ini memberikan saya peluang untuk melihat dunia perniagaan dari aspek pekerja.

Sebagai seorang pekerja ,saya mendapati terdapat banyak peluang pekerjaan yang ditawarkan oleh pihak majikna, namun tidak semuanya berkelayakan dengan apa yang sesorang pekerja milik. Sesetengah majikan hanya menawwarkan pekerjaan yang tidak ada kaitan dengan kepakaran yang sesetengah pekrja miliki. Ini menjadikan kami pihak pekerja terpaksa menolak sikap memilih pekerjaan bagi mengelakkan kami menganggur.

Selain itu,pihak pekerja juga harus bersaing sesama sendiri bagi mendapatkan pekerjaan dari pihak majikan . Setiap majikan yang menawarkan gaji yang tinggi pasti memiliki keupayaan untuk mengupah pekerja yang terbaik dari sektor buruh. justeru kami sebagai pekerja harus memiliki kualit kerja yang tinggi bagi membplehkan kami dipandang oleh majikan dan membuatkan kami berusaha untuk mendapatkan pekerjaan di syarikat mereka.

dari apa yang saya pelajari saya sedar untuk menjadi pekerja, sikap memilih pekrjaan tidak boleh wujud. dan sebagai soerang pekerja sikap menunggu tidak boleh ada sebaliknya ia harus diotukar kepada sifat mencari peluang. Proa aktif perlu ada dalam diri setipa insan yang bergelar oekerja.

No comments:

Post a Comment